6 Punca Telinga Berdarah & Cara Atasi

Pernahkah anda mengalami keadaan telinga berdarah? Jangan memandang rendah! Kerana beberapa keadaan boleh menjadi sangat kecemasan.

Telinga adalah organ yang bertanggungjawab untuk pendengaran dan membantu mengawal keseimbangan.

Anatomi telinga dibahagikan kepada telinga luar, tengah, dan dalam, seperti yang dilaporkan oleh “Medical News Today”.

Telinga luar terdiri daripada pinna atau auricle, yang merupakan bahagian luar telinga yang kelihatan. Terusan pendengaran luaran menghubungkan telinga luar ke telinga tengah.

Gendang telinga memisahkan telinga luar dari telinga tengah.

Telinga tengah, yang dikenali sebagai rongga tympanic, terdiri daripada tiga tulang bersambung yang dipanggil ossicles dan saluran ke belakang hidung yang dikenali sebagai tiub Eustachian.

Tulang pendengaran menghantar gelombang bunyi ke telinga dalam.

Tiub Eustachian, yang dipenuhi lendir, mengawal tekanan di telinga tengah supaya bunyi dapat dihantar dengan betul.

Telinga dalam mempunyai tiga bahagian yang berbeza. Dua daripada tiga bahagian, vestibulum, dan keseimbangan bantuan terusan separuh bulatan.

Bahagian telinga dalam yang tersisa adalah koklea, yang mengandungi ujung saraf yang membantu pendengaran.

Memandangkan anatomi telinga yang agak rumit, pendarahan telinga boleh disebabkan oleh banyak faktor, Ibu.

Jika itu berlaku, jangan teragak-agak untuk membuat temujanji dengan doktor pakar dengan segera untuk mendapatkan rawatan yang betul.

Doktor akan cuba mengenal pasti punca ibu berdarah telinga.

Mereka juga akan bertanya tentang gejala lain dan cuba mengesan tanda-tanda lain yang mungkin ada pada ibu.

Punca Pendarahan Telinga

Terdapat beberapa kecederaan yang boleh membuat telinga berdarah. Gejala-gejala juga berbeza-beza.

Sebelum membuat temujanji dengan doktor, Ibu perlu mengenali beberapa gejala yang menyebabkannya.

Sudah tentu, ini boleh membantu doktor mendiagnosis punca sehingga doktor dapat memberikan rawatan yang betul.

Berikut adalah punca dan gejala pendarahan telinga seperti yang dilaporkan oleh Healthline.

1. Gendang telinga patah atau koyak

Telinga berdarah boleh disebabkan oleh gegendang telinga pecah atau koyak.

Kes-kes ini boleh menyebabkan gejala seperti sakit atau ketidakselesaan di telinga, kehilangan pendengaran, deringan di telinga, sensasi berputar yang dikenali sebagai vertigo.

Vertigo juga boleh menyebabkan loya atau muntah. Sesetengah orang tidak akan melihat apa-apa kecederaan pada gendang telinga, sehingga mereka mengalami gejala tambahan.

2.Jangkitan Telinga

Satu lagi punca pendarahan telinga adalah jangkitan. Sekiranya ini berlaku, Ibu akan merasakan gejala seperti tekanan atau sakit di telinga, demam, masalah keseimbangan, dan kesukaran tidur.

3. Barotrauma

Perubahan ketinggian secara tiba-tiba boleh menyebabkan telinga berdarah. Kes ini dikenali sebagai barotrauma telinga.

Penerbangan dengan kapal terbang atau selam skuba SCUBA boleh meningkatkan risiko menyebabkan pendarahan telinga ini.

Beberapa gejala baraotrauma telinga adalah sakit telinga dan tekanan, pening, berdering di telinga.

4. Objek Asing di dalam Telinga

Kemasukan badan asing ke dalam lubang telinga juga boleh menjadi punca pendarahan telinga.

Kes ini boleh diiktiraf oleh gejala seperti sakit, tekanan, pelepasan dari telinga, kehilangan pendengaran, dan pening.

5. Kanser Saluran Telinga

Kanser saluran telinga adalah penyakit yang jarang berlaku. Tetapi ini juga boleh menyebabkan telinga berdarah.

Jika ini berlaku, Ibu boleh mengenalinya dengan beberapa gejala seperti sakit muka kepada kebas, penglihatan kabur atau diubah.

Di samping itu, kanser saluran telinga juga akan menyebabkan kesakitan atau tekanan pada telinga ibu untuk menimbulkan sakit kepala.

6.Trauma kepada Kepala

Trauma kepala boleh berlaku akibat pukulan, jatuh, atau kemalangan yang menyebabkan kecederaan kepala. Ia juga boleh menyebabkan pendarahan telinga.

Keadaan ini boleh menjadi tanda pendarahan di sekitar otak. Jika itu berlaku, anda perlu segera menghubungi doktor anda untuk mendapatkan bantuan perubatan kecemasan.

Baca Pula :

Rawatan atau Cara Menangani Pendarahan Telinga

Sebaik sahaja punca pendarahan telinga dikesan, Ibu dan doktor boleh bekerjasama untuk mencari rawatan yang betul.

Apabila punca dirawat, pendarahan akan berhenti. Berikut adalah beberapa rawatan biasa untuk merawat telinga berdarah.

1. Antibiotik

Antibiotik boleh merawat dan membersihkan beberapa jangkitan.

Walau bagaimanapun, tidak semua jangkitan telinga akan bertindak balas terhadap antibiotik. Jangkitan virus tidak akan bertindak balas terhadap terapi antibiotik.

2. Tunggu dengan hati-hati

Banyak penyebab utama telinga berdarah akan hilang dengan sendirinya.

Ini adalah rawatan yang paling biasa yang dilakukan untuk melihat masalah yang berlaku di telinga.

Kaedah ini juga dilakukan untuk mengetahui keperluan untuk penjagaan tambahan atau tidak.

Semasa menunggu, biasanya doktor akan meminta Ibu melaporkan sebarang perubahan yang berlaku.

3. Ubat penahan sakit

Ubat tahan sakit di kaunter boleh melegakan ketidakselesaan dan sensasi kesakitan dari jangkitan telinga, kerosakan, atau masalah tekanan.

4. Mampat hangat

Lembapkan kain lap dengan air panas atau suam. Letakkan kain di atas telinga yang sakit.

Haba dari kompres hangat akan mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan dengan lembut.

5. Melindungi telinga

Sebelum mendapat rawatan perubatan yang betul, gunakan penyumbat telinga atau palam untuk mengelakkan air dan kotoran memasuki telinga.

Kaedah ini agak berkesan untuk menjaga telinga berdarah selamat sehingga ia mendapat tindakan yang sepatutnya.

Originally posted 2023-06-05 05:00:00.