3 Punca Telinga Bengkak, & Cara Atasi!

Adakah ibu atau ahli keluarga di rumah pernah mengalami bengkak telinga? Biasanya keadaan telinga yang bengkak juga akan menyebabkan telinga berasa hangat, meradang, dan menyakitkan.

Ramai yang menyebabkan pembengkakan telinga dan biasanya dikaitkan dengan jangkitan. Sebagai contoh, kerana bakteria, virus, atau mikroorganisma lain memasuki badan.

Sistem imun kemudiannya akan meningkatkan tindak balas terhadap mikroorganisma. Ia adalah tindak balas sistem imun yang menghasilkan ciri-ciri gejala jangkitan, seperti kemerahan, kehangatan, dan bengkak.

Terdapat beberapa jenis jangkitan yang boleh menyebabkan lubang atau aurikel yang bengkak dan menyakitkan berikut!

Jenis Jangkitan Telinga yang Boleh Membuat Anda Sakit dan Bengkak

Memetik Gred Kesihatan, terdapat tiga jenis jangkitan telinga yang boleh membuat lubang berikut atau aurikel membengkak dan menyakitkan:

1. Otitis Media

Keadaan ini berlaku apabila saluran Eustachian di telinga tengah disekat oleh cecair dan dijangkiti. Tiub eustachian ini menghubungkan telinga ke kerongkong dan membolehkan saliran cecair dari telinga tengah.

Jika cecair membina, maka ini boleh menyebabkan telinga tengah dijangkiti bakteria atau virus dan kemudian bengkak dan kesakitan berlaku.

2. Otitis Externa

Satu lagi punca telinga bengkak ialah otitis eksterna, biasanya dikenali sebagai telinga perenang. Keadaan ini berlaku akibat air memasuki saluran telinga luar, sering disertai dengan pembakaran, bengkak, dan gatal-gatal.

Air yang tersisa di telinga kemudiannya akan mewujudkan persekitaran yang hangat dan lembap yang menggalakkan pertumbuhan bakteria, seperti Pseudomonas. Walau bagaimanapun, otitis eksterna juga boleh berlaku akibat jangkitan tulang di pangkal tengkorak, badan asing yang tersimpan di telinga, dan kerengsaan akibat gatal-gatal atau pembersihan telinga.

3. Mastoiditis

Keadaan ini berlaku jika ibu atau ahli keluarga lain di rumah mengalami kesakitan di tulang belakang telinga, disertai dengan kesakitan dan bengkak,. Mastoiditis juga dipanggil jangkitan tulang mastoid di belakang telinga.


Baca Pula:

  1. 3 Punca Telinga Berair, Bahayakah ?
  2. 7 Punca Telinga Tersumbat & Cara Atasi
  3. 5 Punca Sakit Telinga, Berbahayak Kah ?

Punca Lain Telinga Bengkak

Bengkak dan sakit telinga juga tidak berlaku hanya disebabkan oleh jangkitan. Terdapat beberapa sebab lain yang perlu diketahui oleh Ibu mungkin berlaku dalam salah satu ahli keluarga berikut:

1. Menindik

Ini adalah punca yang paling biasa untuk auricles bengkak bagi kebanyakan orang. Kesakitan dan bengkak tertentu adalah normal apabila dicucuk. Dan gejala akan hilang dalam masa beberapa hari.

Bengkak juga boleh berlaku kerana penolakan menindik atau menindik yang dijangkiti. Jika bengkak dan kesakitan berterusan, mungkin perlu segera pergi ke doktor.

2. Reaksi alahan

Reaksi alahan, terutamanya kepada jenis perhiasan tertentu, boleh menyebabkan satu atau kedua-dua aurikel membengkak. Dalam kebanyakan tindak balas alahan, nikel dalam earring boleh menyebabkan keradangan dan bengkak.

Oleh itu, keluarkan earrings dan pilih untuk memakai earrings yang tidak mengandungi nikel untuk merawat gejala.

3. Kecederaan

Sebarang kecederaan pada auricle boleh menyebabkan bengkak, malah kecederaan ringan seperti memakai earring yang terlalu ketat. Bersama-sama dengan bengkak, cuping telinga yang cedera mungkin menyakitkan dan bengkak.

4. Hematoma Auris

Hematoma auris, juga dikenali sebagai telinga cauliflower, adalah kecacatan luar telinga. Ia boleh berlaku selepas kecederaan pada telinga. Ia paling biasa dibangunkan dalam sukan hubungan seperti gusti, tinju, dan seni mempertahankan diri.

Hematoma auris berlaku apabila darah terkumpul di telinga luar. Jika kecederaan tidak dikeringkan dengan betul, ia boleh menyebabkan jangkitan dan kecacatan. Selain bengkak, lebam dan sakit juga mungkin muncul.

Jom Baca : 6 Punca Telinga Berdarah & Cara Atasi

5. Abses

Abses adalah benjolan yang berlaku di bawah atau di permukaan kulit, menandakan pengumpulan nanah atau cecair di kawasan pekat. Sebagai peraturan, ini adalah hasil daripada jangkitan bakteria.

Oleh kerana abses kulit boleh muncul di mana-mana bahagian badan, abses juga mungkin dalam auricle. Bengkak yang disebabkan oleh abses boleh meningkat dari masa ke masa, jadi kemungkinan auricle akan terus membengkak jika abses tidak dirawat.

6. Sista

Sista pada kulit dikenali sebagai sista sebum. Ia hanyalah gangguan pada kulit yang mengandungi bahan cecair atau separa cecair. Walaupun tidak mengancam nyawa, sista boleh membuat Ibu tidak selesa.

Sista sebaceous paling sering dijumpai pada kulit kepala, muka, leher, dan belakang, dan tidak biasa di auricle. Semakin besar sista itu, semakin besar kemungkinan ia jatuh sakit.

7. Carbuncles dan Boils

Karbuncle adalah kumpulan ulser, kedua-duanya adalah jangkitan kulit yang berkembang jauh di bawah permukaan kulit yang boleh mengandungi nanah. Jangkitan ini melibatkan folikel rambut, dan sering menyakitkan untuk disentuh.

Saiz karbuncle mungkin berbeza-beza. Terdapat beberapa gejala lain yang mungkin berlaku seperti gatal-gatal, sakit, keletihan, demam, dan pengerasan kulit atau pelepasan kawasan yang terjejas.

Jom Baca : 3 Punca Telinga Bernanah, Bahayakah ?


Cara Menangani Telinga Bengkak

Memetik Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, terdapat beberapa cara untuk menangani bengkak auricle, tetapi rawatan bergantung kepada punca bengkak.

Pertama, Ibu boleh mencuba beberapa ubat rumah untuk melegakan bengkak. Kompres sejuk boleh menurunkan aliran darah ke kawasan itu, yang boleh melegakan gejala bengkak.

Jika ibu mengesyaki terdapat sista dalam auricle, kompres hangat boleh membantu. Tetapi jika auricle menyakitkan, ubat penahan sakit boleh digunakan.

Sementara itu, dalam kes jangkitan bakteria, Ibu memerlukan antibiotik. Biasanya antibiotik boleh didapati secara lisan atau digunakan secara topikal. Untuk gigitan serangga dan tindak balas alahan lain, Ibu mungkin ingin mencuba antihistamin atau krim hydrocortisone topikal.

Untuk meminimumkan atau mencegah bengkak telinga, Ibu juga boleh melakukan perkara-perkara seperti yang dipetik dari Buoy Health di bawah:

  • Pastikan telinga kering. Keringkan telinga dengan teliti selepas terdedah kepada kelembapan daripada berenang atau mandi. Condongkan kepala anda ke tepi untuk membantu air mengalir dari saluran telinga dan lap telinga luar perlahan-lahan dan perlahan-lahan dengan tuala.
  • Jangan letakkan objek asing di telinga. Jangan cuba menggaru atau menggali tahi telinga dengan objek seperti swab kapas (petua Q) atau klip kertas. Objek ini bukan sahaja boleh merengsakan atau merosakkan kulit di telinga, tetapi juga boleh memperkenalkan bahan yang lebih dalam ke dalam saluran telinga sehingga memburukkan lagi penyumbatan dan pembentukan kelembapan.
  • Lindungi Telinga daripada Perengsa. Berhati-hati dengan jenis dan kualiti perhiasan dan tindik yang digunakan Ibu di telinga. Juga melindungi saluran telinga daripada semburan dan pewarna rambut dengan menggunakan bola kapas

Ingat ya Ibu, bengkak disertai oleh demam dan kemerahan di sekitar telinga luar dan kulit di sekeliling telinga boleh menunjukkan jangkitan serius yang mesti dirawat dengan segera.

Walaupun kebanyakan jangkitan telinga hilang sendiri atau dengan antibiotik, beberapa gejala memerlukan perhatian perubatan segera, kerana ia boleh membawa kepada jangkitan tulang di belakang telinga. Bengkak telinga juga boleh menjadi gejala anafilaksis, tindak balas alahan yang mengancam nyawa.

Originally posted 2023-06-09 05:05:00.

Share on:

Leave a comment