5 Punca Sakit Kepala Belakang, Berbahayak ?

Sesiapa bersetuju bahawa sakit kepala menjadikannya tidak selesa. Tidak jarang, sakit kepala yang dirasakan boleh menyebabkan gangguan kepada aktiviti harian.

Sakit kepala adalah gangguan kesihatan yang boleh dialami oleh sesiapa sahaja.

Seseorang yang mengalami sakit kepala, biasanya merasakan sakit kepala di bahagian tertentu ke seluruh kepala, salah satunya adalah bahagian belakang kepala.

Punca Sakit Kepala Belakang

Sakit kepala belakang boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Pengendalian keadaan ini pastinya disesuaikan dengan punca.

Oleh itu, anda harus mengetahui beberapa punca sakit kepala seseorang, iaitu:

1. Ketegangan Otot dan Keletihan

Punca sakit di belakang kepala pertama ialah ketegangan otot dan keletihan. Jika anda duduk dalam satu kedudukan untuk masa yang lama, anda boleh merasakan kesakitan di bahagian belakang kepala anda.

Untuk mengatasi masalah ini, anda boleh meregangkan otot anda dan menukar kedudukan duduk anda.

2. Senaman yang Berlebihan

Berikutnya,punca sakit kepala bagian belakang bisa karena senaman yang berlebihan.

Senaman yang kerap adalah baik untuk dilakukan. Walau bagaimanapun, apabila diamalkan dengan cara yang berlebihan, ia sebenarnya menjadikan saluran darah sempit yang mencetuskan penampilan sakit kepala di belakang.

Jom Baca : 5 Punca Sakit Kepala Berdenyut & Petua Mengatasinya

2. Migrain

Punca sakit kepala bahagian belakang juga disebbakan oleh Migrain. Jika anda mempunyai migrain, ia biasanya dicirikan oleh berdenyut di belakang kepala, loya, dan muntah.

Terdapat beberapa keadaan yang mencetuskan seseorang mengalami migrain.

Menurut Harvard Health Publishing, perubahan cuaca, mengalami gangguan tidur, kehadiran tekanan atau tahap tekanan yang agak tinggi, mengambil alkohol terlalu banyak dan merokok adalah pencetus bagi seseorang untuk mengalami migrain yang menyebabkan sakit kepala belakang.

3. Tumor Otak

Jangan memandang rendah keadaan sakit kepala belakang. Menurut Persatuan Tumor Otak Amerika, sakit kepala yang disebabkan oleh tumor otak lebih menyakitkan berbanding sakit kepala yang disebabkan oleh migrain.

Punca sakit belakang kepala akibat tumor otak akan menjengkelkan apabila anda hanya bangun dan menjadi lebih teruk setiap kali.

Kadang-kadang sakit kepala belakang yang disebabkan oleh tumor otak disertai dengan muntah.

Tumor di dalam otak boleh menyebabkan kerosakan tisu otak dan saraf. Di samping itu, tumor otak bukan sahaja menyebabkan sakit kepala, tetapi boleh memberi kesan kepada penglihatan, pendengaran, kehilangan sensasi di tangan dan kaki, dan sakit kepala disertai dengan tekanan yang berlebihan di tengkorak belakang.

4. Arteritis Temporal

Arteri temporal berlaku apabila arteri temporal yang membekalkan darah ke kepala dan otak, mengalami keradangan dan kehilangan fungsi yang disebabkan oleh kelemahan imuniti akibat penggunaan antibiotik.

Gejala termasuk sakit kepala seperti dicucuk di belakang kepala dan leher, gangguan penglihatan, berpeluh kulit kepala yang berlebihan, selera makan yang berkurangan, dan sakit otot.

5. Gaya Hidup

Gaya hidup yang buruk boleh menjadi punca sakit tengkuk dan kepala seseorang mengalami sakit kepala belakang.

Menurut Harvard Health Publishing, orang pertengahan umur yang mempunyai tabiat memakan rokok terdedah kepada sakit kepala kelompok yang menyebabkan kesakitan atau kesakitan di bahagian belakang kepala.

Biasanya sakit kepala belakang tidak banyak membahayakan. Walau bagaimanapun, adalah lebih baik untuk berjumpa doktor dengan segera.

Jika anda mengalami sakit kepala disertai dengan gejala lain atau sakit kepala yang serius yang tidak pernah dialami sebelum ini.

Terdapat banyak cara mudah untuk mengurangkan sakit kepala, termasuk melaksanakan diet seimbang, memakan banyak cecair, bersenam secara teratur, mengurangkan tekanan, dan mempunyai kualiti tidur yang mencukupi.

Originally posted 2023-02-23 01:00:00.

Share on:

Leave a comment